Om tot een goede keuze te komen is het belangrijk om eerst de markt te verkennen. Je wilt ten slotte weten of dat nieuwe product een commercieel succes kan worden. Welke spelers zijn er al op de markt? Bedenk jezelf dat dit of potentiële merken zijn die je kunt inkopen, of concurrenten kunnen zijn van je private label product. Ga ook na wie je doelgroep voor het product is en wat zijn wensen en voorkeuren zijn. Omdat het om chemische, soms gevaarlijke stoffen gaat, maakt de koper vaak een weloverwogen aankoopbeslissing. In hoeverre hecht de doelgroep belang aan milieuvriendelijkheid, veilige verpakkingen (voor kinderen), de geur van het product of hoe het aanvoelt aan de handen? De keuze voor een merkproduct of private label is afhankelijk van hoe je je kansen in de markt inschat en je Programma Van Eisen voor het product.
In je marktonderzoek ben je verschillende aanbieders van chemische producten tegengekomen. Bekijk in hoeverre deze merken passen bij jouw retail-concept en doelgroep. Qua prijs, maar ook qua kwaliteit. Ga ook na hoe de reputatie van een merk is en wat de merkwaarde is. Een sterk merk dat onder jouw doelgroep bekend staat als absoluut A-merk is wellicht een goede toevoeging aan jouw winkelschap. Je hoeft dan niet meer zo veel te investeren in marketing en bovendien kun je meeliften op de goede reputatie van dat merk.
Maar er zijn nog andere redenen om voor een merkproduct te kiezen. Chemische producten brengen namelijk best wat ‘haken en ogen’ met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan het up-to-date houden van de bijbehorende veiligheidsbladen. Koop je een merkproduct in, dan ben je volgens REACH begrippen een gebruiker of distributeur en mag je van de producent van het merkproduct verwachten dat zij de veiligheidsbladen updaten. Dat is ook nodig want de consument zal zich met vragen (of klachten) over het product eerder tot het merk richten dan tot jou als verkoper.
Je hebt inmiddels bekeken hoe het speelveld van het product dat jij wil gaan verkopen eruit ziet. Misschien zie je kansen in de markt om een nieuw product onder jouw eigen merk te lanceren. Of misschien voldoen de bestaande merkproducten simpelweg niet aan jouw Programma Van Eisen. Als je een chemisch product onder private label verkoopt kun je het product zelf ontwikkelen en eisen stellen aan bijvoorbeeld geur, samenstelling en kwaliteit. Zo kun je een product ontwikkelen dat perfect aansluit op de vraag van jouw doelgroep. Verandert die vraag, bijvoorbeeld doordat er trends en ontwikkelingen zijn in de markt, dan kun je hier snel op inspelen. Je hoeft ten slotte niet te wachten tot één van de merken een nieuw of aangepast product op de markt brengt.
Bovendien kan een nieuw product je private label assortiment verder verbreden of aanvullen. Verkoop je verf onder eigen merk? Dan zou een kwastreiniger onder je huismerk daar bijvoorbeeld een hele goede aanvulling op zijn. Zeker als je al een sterk eigen merk hebt is het het overwegen waard om te investeren in deze lijn, in plaats van te kiezen voor een merkproduct. Let wel, als private label houder ben je zelf verantwoordelijk voor het registreren en onderhouden van de veiligheidsbladen. Een goede producent kan je hierbij helpen.
Of je kiest voor een merkproduct of een product onder private label is dus afhankelijk van verschillende factoren. Maar voor beide geldt dat de juiste partner je kan helpen om er een succes van te maken. Chemische stoffen inkopen en verkopen blijft tenslotte een vak apart. Laat je dan ook ondersteunen door een expert die kan helpen bij het kiezen van de juiste verpakking, het samenstellen van de veiligheidsbladen en etiketten en die advies kan geven over het opslaan van gevaarlijke stoffen op de winkelvloer.
Wil je meer weten over het inkopen van chemische producten? In onze inkoopgids lees je er alles over!