Het meest opvallend tussen verschillende soorten coolants is dat ze andere kleuren hebben, zoals blauw, rood/roze, lila, geel, oranje of groene. Over het algemeen komen de kleuren van de diverse coolants overeen met de toevoegingen die in de vloeistof zitten. De kleuren zijn slechts ter herkenning en hebben niets met de kwaliteit te maken. In de meeste gevallen kun je de kleur als uitgangspunt nemen betreft de vloeistoffen die in de coolant zitten, maar dit geeft je niet 100% zekerheid, omdat autofabrikanten af en toe een andere kleur gebruiken om zo hun eigen verkoop van coolants te stimuleren.
Veel koelvloeistoffen hebben een naam die met een G begint, dit is overgenomen van de Volkswagengroep. Zij lopen voorop wat betreft de ontwikkelingen in coolants. Sommige merken gaan hierin mee, anderen hebben hun eigen benamingen ervoor (zoals SP12, SP13, SP14, SP15). Aangezien de G-aanduidingen het meest voorkomend zijn, blijven wij ook bij deze benaming. Om onderscheid te maken in de samenstelling van de vloeistoffen, gebruiken we de termen MEG, MPG en IAT, OAT en HOAT.
Ook handig om te weten bij het vullen van je schappen: de coolants zijn ook geschikt voor motoren en vrachtwagens.
De vroegere koelvloeistoffen waren silicaatvrij en hun samenstellingen waren goedgekeurd door de British Standards Institution (BS). Hoewel vroeger bijna elk land een eigen commissie had voor standaarden, worden coolants nu geproduceerd naar productennorm. Als er een nieuwe variant in koelvloeistof wordt goedgekeurd door het BS, dan worden de normeringen ook aangepast, maar deze kunnen per land weer verschillen. Mede hierdoor zijn er verschillende varianten coolant in omloop.
De oudst bekende coolant, G11, is blauw van kleur en geschikt voor oude auto’s, vooral ouder dan 1997. Dit is de goedkoopste variant en wordt vaak gebruikt om te verversen. Deze coolant heeft als toevoeging natriumsilicaat. Inhibitoren, waaronder silicaten, leggen een beschermlaagje aan tussen het metaaloppervlak en de coolant. Door het vormen van deze laag worden de inhibitoren verbruikt en na enige tijd (60.000 - 85.000 km) moet je de coolant vervangen. Ook wordt de beschermlaag steeds dikker, waardoor de warmteoverdracht van vloeistof naar metaal steeds moeilijker verloopt. Dit betekent dat je niet alleen de vloeistof regelmatig moet vervangen, maar ook het systeem schoon moet spoelen om de dikke beschermlaag te verwijderen.
De G12 variant is rood/roze van kleur en geschikt voor auto’s vanaf 1997. Vanwege de opkomst van aluminium motoren en de wens voor langere gebruiksduur werd deze variant geïntroduceerd. Dit type bevat geen silicaten en is op basis van organische inhibitoren. Deze zorgen voor een levenslange corrosiebescherming voor aluminium en ijzerlegeringen. De niet afbreekbare corrosieremmers verlengen de levensduur. Deze coolant biedt daardoor een langere bescherming gemiddeld tot 500.000 km of 6000 uur voor vrachtwagens, en voor personenauto’s tot 250.000 km of 3000 uur.
G12+ werd geïntroduceerd in 2005 en is lila. De kleur is eigenlijk het enige verschil ten opzichte van G12. Waar eerder bij het mengen van G11 en G12 een onaantrekkelijke bruine kleur ontstond, zorgt de nieuwe kleur van de G12+ nu bij mengen voor een acceptabele kleur vloeistof.
G12++ is lila/violet van kleur en verschilt van G12 en G12+ doordat er een minimale hoeveelheid silicaatadditieven is toegevoegd. Vanwege de juiste verhouding tussen de organische inhibitoren en de silicaten behoudt de vloeistof de gunstige werking van beide toevoegingen. In 2013 ontwikkelde de Volkswagengroep hun meest recente coolant, de G13 die glycerine bevat. Glycerine is minder schadelijk voor het milieu dan glycol omdat het van biologische oorsprong is. Naar schatting is de CO2-uitstoot bij de productie van G13 elf procent lager dan bij antivries met glycol. Uiteraard bevat deze variant ook de koelende en beschermende functies als de voorgangers. G13 is echter niet de beste keuze voor oudere koelsystemen met een koperen/messing radiator en verwarmingsblok. Voor oldtimers is deze koelvloeistof dan ook niet aan te raden.
Informeer je klanten ook over het mengen van de varianten: over het algemeen raden we dit af. Mochten je klanten het toch willen het toch doen, informeer hen dan dat de levensduur zich aanpast naar de oudste versie van de koelvloeistof. Wanneer een G12 dus met een G13 gemengd wordt, dan verdwijnt de long life eigenschap.
Voor in je assortiment raden we je de G12+ sowieso aan. Hiermee dek je ongeveer 40% van de markt af en deze vloeistof kan gemengd worden met de nieuwere varianten en met de goedkoopste versie, G11. Om een uitgebreider aanbod te creëren, raden wij je aan de variant G12++ erbij te nemen. Hiermee kun je je klanten bedienen met de jongere auto’s. Wil je je aanbod compleet maken, dan kun je de G11 toevoegen voor goedkope navulling en G13 voor de meest veeleisende klant.
Daarnaast is het belangrijk om de volgende eisen te stellen aan de coolants:
Vraag de partij waar je inkoopt of de coolants aan deze eisen voldoen en of ze geschikt zijn voor auto’s uit verschillende jaren. Op deze manier kun je garanderen dat je kwalitatief goede producten in je schappen hebt staan.
Wil je meer weten over coolants, download dan onderstaand e-book. Dan heb je alle informatie handig en overzichtelijk bij elkaar.