Gevaarlijke stoffen in een verkoop- of winkelruimte moeten brandveilig opgeslagen worden. Volgens artikel 4.8 van de Activiteitenregeling zijn er drie opties (of een combinatie hiervan) voor een brandveilige opslag van gevaarlijke stoffen en CMR-stoffen in verpakking in een voor publiek toegankelijke verkoopruimte:
Je kunt de opslageisen als het ware omzeilen door de hoeveelheid gevaarlijke stoffen te beperken. In artikel 4.8 worden een aantal ondergrenzen gesteld. Als de totale hoeveelheid gevaarlijke stoffen die ondergrens niet overschrijdt, hoeven deze producten niet in een speciale opslagvoorziening bewaard te worden. Dat betekent echter niet dat je niet verantwoord met deze producten om moet gaan. Wat de ondergrenzen zijn verschilt per ADR-klasse en verpakkingsgroep, je vindt de ondergrenzen terug in de Inkoopgids onderaan dit blog.
Als je de ondergrens overschrijdt, moet je de producten opslaan in een voorziening die voldoet aan PSG 15. Tot 250 liter aan gevaarlijke stoffen kun je opslaan in een brandveiligheidsopslagkast die voldoet aan paragraaf 3.10 van de PGS 15. Daarnaast zijn er nog een aantal aandachtspunten:
Tot slot is er nog de mogelijkheid van een maatwerk oplossing voor opslag. De verkoopruimte moet daarbij aantoonbaar brandveilig zijn. Dit moet je vast laten stellen door een speciale inspectie-instelling. Weet je niet zeker hoe je de opslag van gevaarlijke stoffen in jouw winkelruimte moet regelen? In de inkoopgids hieronder vind je een handige beslisboom.
Denk bij de opslag van producten met gevaarlijke stoffen dus niet alleen aan je voorraad in het magazijn. Ook de producten op de winkelvloer zelf moeten veilig opslagen worden. Vallen jouw (hoeveelheden) producten onder de PGS 15? Dan moeten die producten op de winkelvloer in een brandveiligheidsopslagkast staan. Om ervoor te zorgen dat de producten wel te zien zijn voor de klant moeten de kastdeuren automatisch kunnen sluiten bij brand. Houd er dus bij de inkoop al rekening mee dat deze producten uiteindelijk anders gepresenteerd zullen worden in de winkel. En misschien moet het winkelschap anders ingedeeld worden omdat bepaalde producten niet bij elkaar in één veiligheidskast mogen staan.
Producten met gevaarlijke stoffen leveren dus nogal wat werk op. Maar door slimme keuzes te maken in de inkoopfase, kun je jezelf een hoop werk en dus kosten besparen. Denk bijvoorbeeld na over de volgende punten:
Het creëren van een veilige winkelruimte voor medewerkers en klanten is niet alleen een taak van de veiligheidsadviseur. Door al in een vroeg stadium na te denken over de opslag van gevaarlijke stoffen, kun je slimmere en veiligere inkoopbeslissingen maken. Wil je meer weten over het inkopen van gevaarlijke stoffen? Download dan onderstaande inkoopgids.