Private label producten kunnen een waardevolle aanvulling zijn op je assortiment. Hoe groter je aanbod, hoe sterker je private label range. Tegelijkertijd profiteer je bij het introduceren van nieuwe private label producten van de kracht van je eigen merk. Bovendien heb je meer controle over de prijs en kwaliteit van de producten onder jouw label. Dat brengt wel een aantal verantwoordelijkheden met zich mee, bijvoorbeeld voor producten met chemische stoffen. Sommige gevaarlijke stoffen brengen namelijk risico’s mee voor mens of milieu. Aan jou de taak om de mogelijke risico’s van jouw private label producten te ondervangen. In dit blogartikel vertel ik hoe je tot een succesvol – en verantwoord - private label assortiment van chemische stoffen komt.
1. De positionering van je merk
Als merkhouder bepaal je zelf de samenstelling en uitvoering van de chemische producten in je assortiment. Je maakt hierbij een afweging tussen factoren als prijs, kwaliteit en service. De uiteindelijke balans tussen die factoren zet een grote stempel op het imago van je producten en je merk in zijn geheel. Traditioneel werd een private label merk vaak als een b-merk beschouwd, met een scherpe prijs en een lage kwaliteit en/of service. De vraag is echter of dat is hoe je jouw eigen merk wil positioneren. Als jouw merk staat voor topkwaliteit tegen een aantrekkelijke prijs, dan moet dit terugkomen in alle producten onder jouw private label range. Concessies doen op kwaliteit kan klachten opleveren, wat afstraalt op je hele merk. Het is dus belangrijk om een duidelijke positionering te kiezen voor je merk, en dit goed in je achterhoofd te houden bij het samenstellen van private label producten.
2. Het samenstellen van je assortiment
Om succesvol te zijn in chemische vloeistoffen, moet je wel een zekere schaalgrootte hebben. Anders dan bij het in- en verkopen van A-merk producten, vergt het op de markt brengen van private label producten namelijk wel wat inspanning. Zeker in de opstartfase moet je een aantal zaken op orde brengen om chemische en soms gevaarlijke stoffen te gaan verkopen. Het zou zonde zijn als je alle procedures op orde hebt, een grote stapel etiketten hebt besteld, de productie in gang hebt gezet en vervolgens maar 12 flessen in het jaar verkoopt. Hoe zorg je ervoor dat je inspanningen uiteindelijk genoeg opbrengen? Kijk naar de hardlopers in je huidige assortiment en maak hier een private label variant van.
3. Veiligheidsbladen op orde
Voor veel chemische vloeistoffen is een veiligheidsblad (MSDS) van toepassing. Dit kan ook het geval zijn voor producten die niet onder ADR wetgeving (vervoer gevaarlijke stoffen) vallen. Als private label houder moet je deze veiligheidsbladen onder je eigen merk- en productnaam samenstellen, onderhouden en registeren. Ook moet je rekening houden met vragen van controlerende instanties. Het is niet altijd makkelijk om deze vragen te beantwoorden. Je bent tenslotte geen specialist op het gebied van chemische stoffen. Vraag hierbij dus altijd ondersteuning van je private label producent.
4. Etiketten volgens de regels
Met het oog op veiligheid gelden voor producten met een MSDS specifieke eisen aan het productetiket. Denk hierbij aan verplichte teksten en symbolen, talen, afmetingen en up-to-date informatie. De specifieke informatie voor op het etiket haal je uit het veiligheidsblad en de algemene eisen zijn vastgelegd in de REACH-GHS wetgeving van de EU. Het pakket aan regels beslaat meer dan 1000 pagina’s. Het is dus een hele uitdaging om te checken of jouw etiket voldoet. Niet voldoen aan de eisen betekent echter dat je je klanten onvoldoende informeert over de mogelijke gevaren. Bovendien loop je de het risico dat je je producten terug moet halen uit de markt. Werk dus nauw samen met je private label producent om een goed veiligheidsetiket samen te stellen en te onderhouden, bijvoorbeeld bij wijzigingen in de REACH wetgeving en/of het MSDS.
Als de veiligheidsinformatie op orde is kun je het etiket verder naar eigen voorkeur ontwerpen. Zorg voor duidelijke herkenning met een ontwerp in de huisstijl van jouw private label range. Natuurlijk moet jouw merklogo duidelijk naar voren komen. Verder kun je je creativiteit loslaten op de productnaam en de commerciële teksten.
5. Nadenken over de verpakking
Als het gaat over de verpakking van het product moet je over een aantal dingen nadenken. Allereerst beslis je over de inhoud van de verpakking. Kijk hiervoor naar de gebruikshoeveelheden van je klant. Soms is één inhoudsmaat voldoende, maar voor sommige goedlopende producten zou het toevoegen van een grootverpakking interessant kunnen zijn. Zorg in ieder geval dat de inhoudsmaten niet te dicht op elkaar liggen, dit zorgt alleen maar voor keuzestress bij de klant en versnippering van jouw afzet. Met het uiterlijk van de verpakking kun je zorgen voor eenheid in je private label assortiment. Kies daarom voor al je inhoudsmaten voor hetzelfde uiterlijk en zorg dat dat ook past bij het etiket. Voor producten die onder de ADR-regelgeving vallen kan sprake zijn van een UN-keur verplichting voor de verpakking. Check of dit van toepassing is op jouw product.
6. Bepaal de kwaliteit
Samen met je private label producent maak je afspraken over de specificaties van elk product. Dat varieert van flesinhoud tot doosprint, maar natuurlijk ook de kenmerken van de chemische vloeistof. Als inkoper is het soms lastig te bepalen wat de chemische specificaties zijn, maar je weet wel wat de uiteindelijke functionaliteit van het product moet zijn. Samen met je leverancier vertaal je dit vervolgens naar productspecificaties.
Verder is het ook belangrijk om afspraken te maken over de toegestane afwijkingen van deze specificaties. Je wilt de kwaliteit van je producten bewaken en dus ben je geneigd te stellen dat er geen afwijkingen mogen zijn. In de praktijk is dit echter zeer kostbaar en de vraag is wat het je opbrengt als je bijvoorbeeld stelt dat geen enkele omdoos beschadigd mag zijn, ongeacht het geleverde aantal. Om de wederzijdse verwachtingen transparant te maken, moet je goede afspraken maken over wat wel en wat niet toegestaan is.
7. Logistiek en supply chain op orde
Private label producten worden speciaal voor jou geproduceerd. De minimale afname hangt dus samen met de minimale productierun van je leverancier. Ook de levertijden hangen samen met de productieplanning van de producent. Je private label producten hebben vaak dan ook een wat langere levertijd dan A-merk producten die uit voorraad geleverd worden. In feite wordt jij zelf het voorraadpunt en het is belangrijk dat je logistieke systeem hier goed op ingericht is. Denk daarbij ook de speciale eisen voor de opslag en het vervoer van gevaarlijke stoffen.
Bij de in- en verkoop van gevaarlijke stoffen komen nogal wat regels en eisen kijken. Wil je hier meer over weten? Download dan de handige inkoopgids. Hierin vind je alle informatie over het vervoer, de opslag, verpakking en etikettering van producten met gevaarlijke stoffen.